Успенський собор (Новгород-Сіверський)
Мурований п’ятибаневий собор, розташований на високому пагорбі придеснянського плато в історичному середмісті. В плані хрестовий, п'ятибанний, з чотирма низенькими приміщеннями між гілками хреста (по осях 27 х 23,5 м). Висота інтер'єру до зеніту середнього купола 28 м. Фасади храму оформлені на гранях пілястрами, вікна - лиштвами з трикутними сандриками і напівколонками. Середній купол поставлений на круглий барабан, бічні - на восьмигранні. Внутрішній підбанний простір п'яти куполів сприймається як єдиний завдяки високим підпружним аркам середнього купола. Кутові маленькі приміщення між рукавами хреста перекриті зімкнутими купольними склепіннями на низеньких восьмерічках, перехід до яких здійснено за допомогою плоских вітрил. Обсяги собору до увінчуючого карниза по висоті удвічі перевершують завершення його куполами. Це надає вертикальному руху баштоподібних мас силу й енергію, що підсилюється потужними пілястрами, високими вузькими вікнами, обрамленими одвірками і напівколонками. Інтер'єр вражає світлістю і урочистістю; в ньому немає нічого дрібного, мізерного, що б заважало загальному сприйняттю. Собор належить до одного з найбільш яскравих творів архітектури українського бароко XVII-XVІІІ ст.Головною окрасою інтер’єра був іконостас, від якого збереглося кілька визначних ікон; серед них Спас і Богородиця, виконані в широкій монументальній манері, з яскравим декоративним колоритом, належать до найкращих зразків українського живопису XVII ст. Поширення гуманістичних ідей привело до того, що в мистецтві дедалі більше з’являється ікон, в яких одночасно виступають божественні й реальні персонажі. В Новгороді-Сіверському було кілька ікон такого типу. Одна з них знаходиться зараз в Успенському соборі. На ній намальовані ктитори і благодійники храму – цар з царицею, гетьман Полуботок з дружиною, полковники і сотники з дружинами та інші «вельможні граждани».